Boekpresentaties

De leerlingen bij ons op school lezen iedere 5 weken een boek. Foto 1896

Als het boek uit is, horen daar natuurlijk verwerkingsopdrachten bij. Die zijn per keer verschillend, maar de boekpresentatie verdient wat extra aandacht.

Ik geef les in een stamlokaal. Daar zitten ongeveer 44 leerlingen en er zijn 2 docenten en een onderwijsassistent aanwezig. De leerlingen hebben daar 90 minuten les. De docenten kunnen in onderling overleg besluiten hoe hun vak in die periode aangeboden wordt.

Doelen:

  • Leerlingen hebben een boek gelezen.
  • Leerlingen hebben een samenvatting van de inhoud gemaakt.
  • Leerlingen hebben achtergrondinformatie over de schrijver verzameld.
  • Leerlingen leren hun mening met argumenten te onderbouwen.
  • Leerlingen leren spreken in het openbaar.
  • Leerlingen maken medeleerlingen enthousiast over het door hen gelezen boek.
  • Leerlingen lezen een zelfgekozen fragment voor uit hun boek.

Uitdagingen die ik daarbij heb:

  • Alle leerlingen hebben 7 minuten nodig om hun boekpresentatie  te geven. Beschikbare tijd is 45  minuten.
  • Alle leerlingen moeten oefenen voor  aandachtig publiek. De aandachts- boog van VMBO-pubers is beperkt
  • Alle leerlingen krijgen op uniforme wijze feedback van hun publiek.

Realisatie:

  • De leerlingen zijn verdeeld in tafelgroepjes van 4 leerlingen. Die dienen als uitgangspunt.
  • Iedere leerling houdt zijn presentatie, staande, voor zijn eigen tafelgroep. De overige 3 leerlingen zijn het publiek.
  • Iedere leerling heeft een beoordelingsformulier waarop per onderdeel staat waar je op moet letten. Leerlingen geven met een +/-/+ aan hoe ze dat onderdeel vinden.
  • Per groepje is er 1 persoon die de tijd bewaakt.
  • Er kunnen dus 11 leerlingen tegelijkertijd hun presentatie houden.
  • Er zijn 4 rondes nodig. Per ronde reken ik 8 minuten. 7 voor de presentatie en nog 1 voor het wisselen.
  • Inclusief het instructiemoment kan ik dus 44 leerlingen in 45 minuten de gelegenheid geven om hun boek te promoten.

Het leuke is dat de leerlingen zich allemaal goed voorbereid hebben. Er zin in hebben en elkaar positieve feedback geven. Als docent heb ik alleen de taak  om te observeren en mag ik genieten van de leerlingen die samen de les aan elkaar verzorgen.Foto 1897

3 thoughts on “Boekpresentaties

  1. Erg leuke manier om dit te organiseren; mijn complimenten! Ik ga er zeker iets van overnemen. Maar de traditioneel-denkende leraar (die ik soms nog wel ben) vraagt zich onmiddellijk af: hoe beoordeel je dit? Hoe waardeer je dit met een punt? Of gaat het daar niet om?

  2. Hallo Leo, bedankt voor je reactie. Ik heb een beoordelingsformulier gemaakt. Dat heb ik vooraf met de leerlingen besproken, zodat ze weten waar we op letten. Op die manier kunnen ze elkaar ook een cijfer geven. Het formulier zal ik ook nog even op de site zetten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s