Woordsoorten aanleren

Veel leerlingen vinden het aanleren van grammatica saai en vervelend. Dat kan natuurlijk anders.

  • We beginnen het schooljaar met de lidwoordenrap: “De, het, een; dat zijn lidwoorden.” Alle leerlingen trommelen in de maat mee op de tafel.
  • Daarna gaan we verder met zelfstandige naamwoorden. Zelfstandig naamwoorden zijn woorden waar je een lidwoord voor kunt zetten. Je gebruikt ze voor: dieren, mensen, dingen, plaatsen en voor (eigen)namen (ook al kun je daar soms geen LW voor zetten). Die oefenen we met het spel; Wie of wat ben ik?
  • Werkwoorden zijn woorden die aangeven welke handeling of toestand of welk proces in de zin centraal staat.

Een leuk spel om deze 3 woordsoorten door elkaar te oefenen. De docent roept een woord. Is het een lidwoord, dan klinkt de lidwoordenrap. Is het een zelfstandig naamwoord, dan gaan de leerlingen zitten op hun stoel, is het een werkwoord, dan beelden de leerlingen dit uit.

Doordat leerlingen hierbij actief oefenen en meerdere zintuigen inzetten, onthouden ze het beter. Door de spelvorm vinden ze het leuk om te doen en oefenen zo met plezier heel intensief.fcff65d846832f2fb6a03391e7b7a858

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s