Leren leren; van storing tot knallende les.

Met mijn mentorgroep (klas 1 VMBO) wilde ik het over leren om te leren hebben. Ik had voor de inleiding een mooie presentatie gemaakt, maar door technische problemen, kon ik die niet laten zien.

Een jongen uit de klas had het erg druk met het vouwen van een A-4tje. Hij had van een leerling uit een andere klas geleerd, hoe je papier kunt laten knallen en had daar duidelijk erg veel zin in. Hij was duidelijk van plan zich te focussen op de perfectie van deze truc en had totaal geen aandacht voor mij.

Omdat hij erg gemotiveerd voor zijn eigen doel was, heb ik hem gevraagd om aan de hele klas te leren hoe het moet.

Hij kwam enthousiast naar voren en gaf een heldere vouwinstructie. Daarna liet hij de medeleerling meedoen en ging zelf enthousiast knallend door de klas.

De andere leerlingen sloegen dapper aan het vouwen, maar het viel voor de helft nog niet mee om het voor elkaar te krijgen. Daarna zag ik een aantal bewegingen; leerlingen bij wie het wel lukte boden hun hulp aan. Een aantal leerlingen bij wie het niet lukte gaven het op, en een aantal vroegen spontaan om hulp aan een medeleerling.

Doordat er steeds nieuwe leerlingen bij kwamen bij wie het lukte, versterkten ze elkaar.  Ik hoorde aanmoedigingen als: ” Blijf oefenen, bij mij is het ook gelukt.” “Je kunt het.”  Daardoor werden zelfs de gedemotiveerde leerlingen weer tot actie aangezet en uiteindelijk hadden ze allemaal een succeservaring; we knalden de klas uit. En het enthousiasme spatte eraf.

In de feedback kon ik onze ‘gastdocent’ een compliment geven voor zijn boeiende les en daarna met de leerlingen bespreken wat er nou allemaal gebeurden, zodat ze tot leren kwamen.

Zelf werd ik er ook erg enthousiast door. Want mijn les die in de eerste minuten de soep in leek te lopen, werd door een leerling die er helemaal geen zin in had, compleet omgewerkt tot een les waarbij leerlingen met heel veel plezier inzicht hebben gekregen in de processen om tot leren te komen.

Geef een reactie

