Thematisch leesonderwijs

Samen met een collega hebben we aan de hand van haar fictielijst een aantal thematische leesonderwijs activiteiten bedacht.  Doe er je voordeel mee!
Thema 1: Familie en gezinBoektitels:

  • Freaky groene ogen, Joyce Carol Oates
  • Itamars hemelpoort, Heide Boonen
  • Schilderingen van Hollis Woods, Patricia Reilly Giff
  • Het nachtboek van Jelle
  • De roep van de wilde kat, Linda Newbery

Ideeën:

  • Maak een collage van zoveel mogelijk verschillende gezinsvormen
  • Maak een stamboom van jezelf
  • Interview iemand van je familie
  • Schrijf een gedicht over een familielid
  • Maak een mooie portret van een familielid
  • Maak een fotostrip van een dag uit het leven van een gezin
Thema 2: leven met een beperking

Boektitels:

  • Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht, Mark Haddondod
  • Fluisterwater, Mirjam Mouse
  • In mijn hoofd staat alles op zijn kop, Sylvia van den Heede
  • Blikschade, Lieneke Dijkzeul
  • De stomme van Kampen, Thea Beckman

Ideeën:

  •  nav het lezen van een boek over iemand die blind is geworden in combinatie met onze groene identiteit; Maak een voelpad voor blinde leerlingen waarbij ze toch het herfstgevoel krijgen.
  • Ga een middagje rolstoelbasketbal oid doen om aan de lijve te ervaren hoe het is om een beperking te hebben
  • Doe onderzoek naar 1 specifieke beperking en kijk naar de mogelijkheden; organiseer een workshop
  • Laat mensen met een handicap iets vertellen over beperkingen en nieuwe uitdagingen
  • Organiseer een sportmiddag voor lln met een beperking ism gymnastiekdocenten; wat bied je aan en waarom
  • Organiseer een bloemschikles voor dovelln, blinde lln etc.

Thema 3: adoptie

Boektitels:

  • Abela, het meisje dat leeuwen zag, Berlie Doherty
  • Back to Amsterdam, tienerzwangerschap
  • Dans in de branding, An van ’t Oosten
  • Littekens, Emmy Dullemond
  • Lotus brengt geluk, Ellen Tijsinger, informatie over India

Ideeën:

  • hierbij zou je kunnen denken aan het inzetten van ICT;  Twitter  als brainstormactiviteit om voorkennis te activeren aan het begin van een les. Daarna de tweets visualiseren met Wordle. De leerlingen Wordle vergelijken met de Wordle die je als  docent hebt gemaakt. Dan het verhaal of thema verder uitdiepen en bespreken.
  • Maatschappijleer; ethiek, kringgesprek
  • Economie; gaan naar de lokale Wereldwinkel en maak foto’s van producten uit het land van herkomst en maak daar een collage van.
  • Aardrijkskunde; kies een land waar veel geadopteerde kinderen vandaan komen en maak er een mindmap of werkstuk over. Neem sociale, demografische en economische aspecten mee.
  • Koken: maak een typische maaltijd die past bij het door jou gekozen land
  • Bloem; maak een bloemstuk waarbij inheemse bloemen worden gebruikt die horen bij het door jou gekozen land
  • Kunst en cultuur; speel een scene uit het boek na
Thema 4: gepest

Boektitels:

  • Een andere Eliott, Graham Gardner
  • Anna was hier, G. de Preter
  • Verraad, Alyssa Brugman
  • Valsspeler,  K. D’Haene
  • Een gemeen spelletje, Julia Jarman

Ideeën:

  • Lipdub Presenteer je school met een  eigen lipdub! Een lipdub is een spontaan opgenomen filmpje, aan een stuk opgenomen, waarin je je favoriete nummer nasynchroniseert. Iedereen kan er aan meedoen, ouders, leerlingen, leerkrachten en directie. Laat iedereen zien hoe leuk jullie school is.
  • Flashmob; Een flashmob is een (grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Verras mensen op een leuke manier. Organiseer het op school in de kantine of in het dorp. .
  • Lied Maak samen een lied over pesten. Je kunt ook iedere klas een complet laten maken en met zn allen het hele lied zingen. Kijk voor voorbeelden op You Tube.
  • Speel in de klas het Pestkwartet of één van de andere educatieve materialen van Pestweb.
  • Interview; Interview in de les iemand die (vroeger) gepest is, bijvoorbeeld een leerkracht, of nog uitdagender: een Bekende Nederlander. Dat kan ook via een chat op het digibord. Leerlingen bedenken dan van tevoren de vragen. Denk goed na over welke vragen je kunt stellen aan iemand die gepest is. Wat zou gevoelig kunnen liggen. Welke impact heeft het pesten? En heeft iemands pestverleden misschien ook positieve dingen opgeleverd?
  • Complimenten elfje. Deel XXL hartjes snoepjes uit met daarop een woord. Geef alle leerlingen een kaartje met daarop de naam van een willekeurige medeleerling. De leerlingen moeten mbv het woord op het snoephartje een complimenten-elfje maken voor degene wiens naam ze op het briefje hebben gekregen. De leerling gaat naar de medeleerling, leest het elfje voor aan de ander en geeft hem/haar het hartje. Daarna smikkelen en nagenieten van de mooie woorden.
 Thema 5: thriller/spanning

Boektitels:

  • Vals spel, Mirjam Mouse
  • Oppassen, Annemarie Bon
  • De belofte, John Grisham
  • Doorgeschoten, Mirjam Mouse
  • De kidnapping van Suzie Q, Martin Waddell

Ideeën:

Thriller/spanning in combinatie met Engels, biologie, Natuurkunde, scheikunde een miniproject NCIS:
 Students will do the following:
1. Explore how forensic science is used in criminal investigations
2. Apply the principles of forensic science to a hypothetical crime
3. Use the scientific process to solve a fictional crime
The class will need the following:
• Newsprint and markers
• Plastic bags (one for each student)
• Adhesive tape (for gathering thread sample)
• White paper
• A soft pencil
• Clear tape
• Microscopes or hand lenses
• Internet access (optional but very helpful)
Each student will supply the following:
• A hair sample
• A thread sample from their clothing
1.    Before class begins, pick one student to be the perpetrator of a fictional classroom crime. Collect a hair sample, a thread sample, and a fingerprint from that person. (See Step 6 for instructions on how to obtain fingerprints.) This is the main evidence from the crime scene. Place the evidence in a plastic bag. Although the student you choose will participate in the activity with the rest of the class, it’s important to choose someone who will not reveal his or her role as the perpetrator during the two or three days of this lesson.
2.         Tell students that during the next few days they will try to solve a “crime” that took place in the classroom. Make it clear to students that this is a simulation of a crime, not an actual event that took place. Tell them the story below. (Feel free to embellish the story, but stick to the basic elements of the crime.)
Last night, a crime was committed in our classroom. Someone ransacked the teacher’s desk, throwing supplies on the floor and taking some money hidden in one of the drawers. We have been lucky enough to gather evidence from the scene of the crime, which includes a fingerprint, a hair sample, and a thread from an article of clothing. The evidence has been placed in a plastic bag. Now it is up to all of us to try to solve the crime.
3.    Show students the plastic bag of evidence. Then ask students how they would begin to solve this crime. How do they analyze the evidence discovered at the scene of the crime? Write students’ ideas on a piece of newsprint.
4.    Tell students that the Federal Bureau of Investigation—the FBI—deals with serious crimes. While the classroom crime is much less serious than those the FBI usually deals with, students may be able to learn something about solving crimes by finding out how the FBI does it. Give students an opportunity to browse the FBI Web site at FBI Kids.
5.    If students haven’t already come to this conclusion, tell them that everyone in the class is a prime suspect in the crime because they all have access. The first step is to collect the same evidence from each student as that found at the crime scene. To begin the collection process, give each student a plastic bag. Tell students to place a hair sample and a thread from their clothing into the bag. (Have students use a piece of adhesive tape to pull a piece of thread off their clothing. Alternatively, students may snip a small thread from the inside of the clothing with a pair of scissors.)
6.Tell students that they must also submit fingerprints for analysis. Each student should follow the directions below:
Draw a dark pencil smudge on a piece of scratch paper.
Beginning with the little finger on your right hand, rub your fingers on the pencil smudge until they are covered.
Put a small piece of clear tape on the pad of your right thumb. Gently press the tape. Carefully remove the tape and place it on one edge of a clean sheet of paper.
Repeat the process for the remaining fingers on your right hand, placing the pieces of tape across the sheet of paper.
Label each piece of tape with the following abbreviations: T for the thumb I for the index finger M for the middle finger R for the ring finger L for the little finger
Then follow the same steps for your left hand. For more information on how to take fingerprints, check out the following Web site: The Science of Forensics.
7.         After all students have collected the evidence, tell them to analyze it carefully. Ask students to use a microscope or a hand lens to observe each piece of evidence and record their findings on charts like those shown below. Each student will analyze their own evidence.
Strand of Hair
Characteristic      Observations
Color
Length
Other features
Thread Sample
Characteristic      Observations
Color
Size
Texture
Other features
The FBI categorizes fingerprints by three different patterns: loops, arcs, and whorls. Pictures of these three types of fingerprints can be found at the following Web site: Overview of Fingerprints. Tell students to use a hand lens or a microscope to determine their fingerprint type and then to record their results.
Fingerprint
Characteristic      Observations
Loop pattern
Arc pattern
Whorl pattern
8.    As students are analyzing their evidence, place the evidence from the crime scene in a prominent place. Have students mount their completed charts on a bulletin board. As a class, make observations about the criminal’s evidence. Complete charts for the hair, thread, and fingerprints of the culprit, and post those completed charts on the bulletin board along with the others.
9.    Ask students to compare the charts from their classmates with the evidence from the crime scene to determine who committed the crime. Have students write down who they think committed the crime, and discuss possible suspects. Were most students able to figure it out? Did the class reach a consensus? Which piece of evidence did they find the most revealing?
10. Conclude the lesson by discussing other techniques detectives use to collect and analyze evidence from a crime scene. What other evidence do they collect? What tools can they use to analyze evidence?
1. What other physical evidence would have been helpful in determining who committed the crime in the classroom? What kinds of analysis could you do on the other pieces of evidence? (Measure a footprint to find out shoe size; analyze the tread to determine the type of shoe; compare handwriting samples; analyze other fibers.)
2. What if you were called in to collect evidence from the scene of an art theft? How would you go about collecting evidence? What would you do with your findings? What analyses would you perform on each piece of evidence? What precautions would you need to take to make sure your evidence was authentic?
3. How important is technology to detectives? Can detectives do an effective job using the same tools you used, or must they use more sophisticated tools? Give reasons to support your ideas.
Use the following three-point rubric to evaluate how well students observe evidence, record their findings, and use the evidence to draw conclusions about who committed a hypothetical crime:
Three points: exhibited strong observation and recording skills; made accurate and detailed observation charts; demonstrated above-average ability to draw conclusions based on the evidence.
Two points: exhibited average observation and recording skills; made accurate observation charts with some level of detail; demonstrated on-grade ability to draw conclusions based on the evidence.
One point: exhibited slightly below-average observation and recording skills; made observation charts with some accurate information but with little detail; demonstrated difficulty drawing conclusions based on the evidence.
Crime scene
Definition: The place where some form of illegal activity, such as a robbery or a murder, took place.
Context: Police detectives try to collect evidence from a crime scene as quickly as possible, before fingerprints vanish or the wind blows fibers away.
evidence
Definition: Something that furnishes proof of a crime and is used in a court of law.
Context: Fingerprints are an important type of evidence that detectives look for after a crime has taken place.
fingerprint analysis
Definition: The study of fingerprints, which can take the form of a loop, an arc, a whorl, or a combination of these.
Context: Fingerprint analysis is an important part of crime investigations because each person’s fingerprints are unique.
forensic science
Definition: The study of evidence discovered at a crime scene and used in a court of law.
Context: The author of the Sherlock Holmes stories, Sir Arthur Conan Doyle, was also responsible for furthering the work of forensic science by applying the principles of fingerprinting and firearm identification to criminal investigation work.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s