Tafels oefenen? Tafeltennis natuurlijk

Als docent krijg je regelmatig leuke uitdagingen op je batje/bordje. Zo mag ik extra rekenles geven aan leerlingen in klas 2 van het VMBO. Veel basiskennis is weggezakt en hoe motiveer je ze om die weer op te  halen? Dus de uitdaging voor vandaag was helder; bedenk een werkvorm waarin de leerlingen actief bezig zijn met de tafels.

Dan denk je als docent natuurlijk na over verschillende leerstijlen. Al associërend kwam ik op het idee om leerlingen met de tafels te laten tafeltennissen. Moeilijk? Nee.

De tafel van 7 wordt door veel leerlingen niet beheerst. Daar begonnen we dus mee. Alle leerlingen kregen een A-4tje en 3 minuten de tijd om zo vaak mogelijk de tafel van 7 op te schrijven. Toen de tijd voorbij was, mochten ze hun papier zo goed mogelijk tot een prop verfrommelen. Dan zie je de gezichten al oplichten. Vervolgens fungeert de prop als tennisbal en een boek met een harde kaft als batje. De leerlingen gaan in tweetallen staan en slaan de prop naar elkaar, terwijl ze ondertussen de tafel van 7 opzeggen. Iedere keer dat de ‘bal’ valt begin je opnieuw, totdat je 10x keer7 hebt behaald. Daarna kun je met een andere tafel of een andere activiteit verder gaan.


Ik heb het vanmorgen in en groep van 40 leerlingen uitgeprobeerd. Het was geweldig om al die enthousiaste gezichten te zien. Wat werd er met de tafel van 7 getennist. Ik zag leerlingen met een grote glimlach en heel veel plezier hard oefenen. Dat is voor mij onderwijs. Wat je lachend leert, motiveert!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s