Kinderen leren tijdens voorlezen door actief meedenken

AMSTERDAM – Voorlezen helpt de taal- en leesontwikkeling bij kleuters door ze actief mee te laten denken tijdens het voorlezen. Tot die conclusie komt Neerlandica Myrte Gosen in haar proefschrift ‘Tracing learning in interaction’ waarop ze volgende week promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Door klassikale voorleessessies op video op te nemen en achteraf te transcriberen, onderzocht Gosen wat voor interactie er plaatsvindt tussen de leraar en de leerlingen. Patronen Ze ontdekte verschillende patronen, zoals de ontdekking dat leerlingen bij verschillende leerkrachten op dezelfde manier komen tot verklaringen en oplossingen tijdens het interactief voorlezen. Gosen vond het bijzonder te merken tot hoeveel jonge kinderen in staat zijn. De kleuters bedachten oplossingen voor wat er precies op plaatjes in prentenboeken gebeurt en ze denken ook verder. Prentenboeken geven op die manier een aanleiding tot inhoudelijke ‘gesprekken’ over andere thema’s dan het hier en nu. Een van de gebruikte boeken was Kleine muis zoekt een huis. Hierin loopt een muis aan tegen het probleem dat hij een appel vindt die niet door het gat van zijn deur past. “Gedurende het boek bedenken kinderen allemaal mogelijke oplossingen. Hij kan het hol groter maken, de appel opeten of in stukjes snijden,” vertelt Gosen. Aan het eind van het boek kunnen de kinderen hun eigen hypothese testen aan de hand van het echte verhaal. De oplossing uit het boek, passen de leerlingen later ook toe op andere, vergelijkbare situaties. ‘Onwetend’ De leerkracht moet wel ‘onwetend’ zijn en reacties accepteren met een uitspraak als ‘dat zou kunnen’, waardoor kinderen nog meer bedenken en voortbouwen op elkaars antwoorden. Kinderen accepteren van een leerkracht niet dat hij onwetend is, als de leerkracht het antwoord bij een prentenboek niet weet, accepteren ze zijn onwetendheid wel, waardoor ze samen willen ontdekken hoe het zit. Gosen stelt dat ouders thuis kinderen ook op ontdekkingstocht kunnen laten gaan door op een andere manier voor te lezen. Denk hierbij aan het af en toe onderbreken van het lezen om uitdagende vragen te stellen over problemen waar de hoofdpersoon tegenaan loopt en die door de kleuter op te laten lossen. Door: NU.nl/Krijn Soeteman

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s