Wereld Poëzie Dag.

 “Aan een ruimtevaarder” van Marjolijn van Heemstra  in de ruimte voorgedragen, door onze André Kuipers.

AAN EEN RUIMTEVAARDER

Ik ben een cluster dode zonnen, hardgeworden overschot
vol weerstand, zelfs met maximale aanloop
kaatst de lucht mijn sprong nog voor kniehoogte terug
ik drijf alleen op water en zelfs dat maar tijdelijk
de ruimte tussen mijn gespreide armen
vangt geen wind

Ik ga in zoogdiergang, van zand naar zand
kom niet boven het rumoer van vee
het geroezemoes van zee of ooghoogte
ik moet de satellieten maar geloven;
het kleurig stromend ozonvel
het fijne edelstenen ei

Ik weet van vacuumgevaren
het netwerk van nevels en cellen
speldenknoppen poorten naar het licht
andersom heb ik de reis al vaak gemaakt
dit nietig sterrenstoffenlijf uitvergroot
tot lege zalen

Maar jij hebt ontsnappingssnelheid
stapt straks met veren voeten de explosie in
telt jezelf tussen de sterren
zwemt in de afwezigheid van grond en getijden
ziet ons voor de vlekken die we zijn

Als jij met niks dan lucht op je rug
in het schijnsel van het eerste moment-
wil je richting het duister draaien
en wil je zeggen dat ik er ben?

Marjolijn van Heemstra

Geef een reactie

