Strengere toelatingseisen voor pabo nodig

Niet iedereen mag meer zomaar leraar worden. Er moeten strengere toelatingseisen komen voor de pabo, de lerarenopleiding in het basisonderwijs. Dat adviseert de Commissie Kennisbasis Pabo in opdracht van de HBO-raad, de koepelorganisatie van alle hbo-opleidingen.

Ook moet het bestaande aanbod van veertien vakken in de opleiding worden vervangen door zes kernvakken, met extra ruimte voor specialisaties. Toetsen moeten landelijk worden afgenomen. De Commissie stelde eisen op waar iedere beginnende leraar zich aan moet houden.

Nu beginnen te veel studenten met totaal verschillende niveau’s aan de Pabo-opleiding. De verschillen in voorkennis van de algemeen vormende vakken kan variëren van eind basisonderwijs tot en met eindexamenniveau vwo, schrijven de rapporteurs. De Pabo staat open voor studenten die het vwo hebben afgerond maar ook voor leerlingen met mbo-4 niveau. Daardoor zijn de opleidingen te druk met het wegwerken van achterstanden bij studenten. De commissie stelt voor om naast rekenen en taal toelatingseisen in te stellen voor Engels, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek op havo-3 en mavo-4 niveau.

Te veel, te weinig

Het huidige aanbod van veertien vakken is te veel, schrijft commissievoorzitter Heim Meijerink: ‘Een overladen, veeleisend en breed programma. En aan de andere kant is het te weinig, te oppervlakkig, je komt aan de belangrijke dingen niet toe.’

Docenten moeten een brede basis hebben, omdat ze zo veel verschillende vakken aan kinderen moeten onderwijzen, maar nu is die basis te breed. De basis moet zijn rekenen, taal, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Deze vakken moeten ook landelijk worden getoetst, zodat de kwaliteit gewaarborgd is.

Naast de zes kernvakken moeten docenten kennis hebben van geestelijke stromingen, muziek, dans en drama, beeldend onderwijs, handschrift en bewegingsonderwijs. Maar, zo waarschuwt de commissie, beter is minder vakken goed te doen dan alles heel oppervlakkig willen doen.

PO-raad

Tot slot krijgen Pabo’s de vrije hand om naast het vaste programma bepaalde specialisaties te kiezen. Dat kan bijvoorbeeld taalbeleid, passend onderwijs, internationalisering of meervoudige intelligentie zijn, maar Pabo’s mogen ook zelf iets verzinnen. Wel moet die specialisatie aan een aantal eisen voldoen.

De PO-Raad, de koepel van besturen in het basisonderwijs is positief over het plan. ‘Er worden keuzes gemaakt en dat is goed’, zegt een woordvoerder. ‘Als je alles wilt doen, mislukt het.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s