Sander Koenen op bezoek bij André Kuipers

Met André Kuipers in de Sojoez-simulator Ruimtepakken… raketonderdelen… G-krachten… Stuur mij naar Zvezdny Gorodok even buiten Moskou en ik ben weer heel even een jongetje van twaalf. Hier, in het legendarische Gagarin Cosmonaut Training Center (beter bekend als Sterrenstad) worden Russische, Europese, Japanse en Amerikaanse astronauten opgeleid. Dus ook André Kuipers. Nog geen anderhalve maand voordat hij naar de ruimte vertrekt, kon ik hem opzoeken om zijn laatste trainingen te volgen. Ik doe veel klussen rond de tweede ruimtevlucht van André. Daarom krijg ik de kans om elke stap in de missie van dichtbij mee te maken. Van de trainingen in NASA’s Johnson Space Center in Houston, tot die in Sterrenstad en straks ook de lancering in Baikonoer, Kazachstan. Helemaal te gek, natuurlijk!

Achter de schermen
André liet de simulator zien waar hij de afgelopen jaren heeft leren vliegen met de Sojoez-ruimtecapsule. Ik heb een sessie gevolgd in de mock-up van het Russische deel van het internationale ruimtestation ISS. En een training gezien waarbij de astronaut handmatige landingen oefende in een enorme mensencentrifuge. Hoe beter hij de oefeningen deed, hoe minder G-krachten hij te verduren kreeg. Als hij een foutje maakte en – zogenaamd – te steil de dampking in vloog, konden Bezoek aan Sterrenstad die G-krachten flink oplopen.

Wat ik ook heel bijzonder vond was mijn verblijf in het Profilactorium. In dit gebouw wonen alle ESA-astronauten tijdens hun training voor een ruimtemissie. Er zijn kamers en een gedeelde keuken en een kantoortje waar ze kunnen werken. Ineens zat ik midden in het ‘gewone’ astronautenleven. Want wat je in de media leest – de trainingen, de lancering en de ruimtereis – is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Een prachtig kijkje achter de schermen, zo vlak voor de lancering!

Meer info:
Wil je niets missen rond de komende ruimtemissie van André Kuipers? Lees dan komende maand interviews met André in de tijdschriften KIJK en National Geographic. En volg hem ook rechtstreeks:
Blog: http://blogs.esa.int/andre-kuipers/
Twitter: @astro_andre

Fotocredits:
Fotograaf Maarten Schets was ook mee naar Sterrenstad en maakte de beelden bij dit bericht. Meer van zijn werk vind je op maartenschets.nl.

Geef een reactie

