Aparte lessen voor jongens en meisjes of nadruk leggen op verschillende leerstijlen?

Door Ionica Smeets, wiskundige, mede/oprichter van de website wiskundemeisjes.nl, over plezier in wiskunde − 23/08/11

© anp

Waarom feliciteren we de meisjes niet gewoon met hun prestaties, in plaats van dat we dat als een probleem voor de jongens zien?

Wat een opschudding nadat de Besturenraad van christelijk onderwijs voorstelde om jongens en meisjes voortaan apart les te geven. Jongens doen het gemiddeld slechter op school en gescheiden onderwijs zou dit volgens voorzitter Wim Kuiper kunnen veranderen. Maar waarom is het eigenlijk zo erg als meisjes beter zijn dan jongens?

In de aflevering ‘Girls just want to have sums’ uit 2009 nemen de Simpsons gescheiden onderwijs prachtig op de hak. Nadat de schooldirecteur blundert met vrouwonvriendelijke uitspraken, moeten de jongens en meisjes voortaan naar aparte scholen. De slimme Lisa Simpson vindt het in het begin prachtig, een school zonder schreeuwende jongens of vechtpartijen. Maar dan moet ze bij wiskunde praten over haar gevoelens voor getallen en de geur van een plusteken. Als ze hoopvol vraagt om problemen, antwoordt de lerares dat alleen mannen op die manier naar wiskunde kijken. Lisa klimt over de schutting en vermomt zich als jongen om mee te mogen doen met de echte wiskunde. Aan het eind van het jaar is ze de beste van de school,  bij de prijsuitreiking onthult ze tot ontzetting van de jongens wie ze is. Een meisje! Dat supergoed is in wiskunde!

Eeuwenlang moesten vrouwen zich net als Lisa Simpson vermommen om fatsoenlijk onderwijs te krijgen. Aan het eind van de 18de eeuw deed de briljante wiskundige Sophie Germaine zich bijvoorbeeld voor als M. LeBlanc. Nu krijgen meisjes eindelijk dezelfde kansen als jongens en dan is het ineens een probleem als ze het beter doen dan jongens.

Wat is daar nou precies zo erg aan? Waarom feliciteren we de meisjes niet gewoon met hun prestaties? De relevante vraag is of de jongens het goed genoeg doen (en ook of de meisjes wel goed genoeg zijn, misschien kunnen ze nóg beter).

Zijn jongens het eigenlijk wel slechter gaan doen op school sinds meisjes erbij zijn gekomen? Of doen de jongens het nog net zo goed als vroeger en zijn meisjes domweg beter geworden? En gaan jongens in een mannelijke omgeving wel beter presteren? Belangrijke vragen die eerst maar eens beantwoord moeten worden voordat we aan gescheiden klassen kunnen denken.

Kuiper redeneert ook alleen maar vanuit de jongens. Hij vindt het demotiverend voor hen dat bij taal de meisjes alsmaar beter zijn, terwijl hij bij wiskunde juist op hun voorsprong wil inspelen.
Je zou ook kunnen zeggen dat het voor meisjes erg demotiverend is dat ze bij wiskunde zien dat jongens alsmaar beter zijn. (Al ben ik bang dat dit dan wordt aangedragen als een extra argument om meisjes apart les te geven, zodat ze lekker over hun gevoelens voor getallen kunnen praten.)

Wiskunde is traditioneel een echt mannenvak. De Fieldsmedaille, de hoogste wiskundige onderscheiding, is nog nooit naar een vrouw gegaan. Maar dit jaar moest ik bij de Internationale Wiskunde Olympiade grinnikend denken aan de Simpsons. Bij deze wedstrijd nemen jaarlijks de allerslimste scholieren van de hele wereld­­ het tegen elkaar op met hels moeilijke wiskundige problemen. Er deden slechts enkele tientallen meisjes. Maar de winnaar was de Duitse Lisa Sauermann met een perfecte score. Zij was niet alleen de beste van dit jaar, ze is zelfs de beste deelnemer ooit. Deze Lisa hoefde zich niet te vermommen als jongen. En ze heeft ook geen aparte wiskundeles voor meisjes gekregen.

De klas splitsen in verschillende groepen voor wiskunde is op zich helemaal niet zo’n gek idee (als daar geld voor zou zijn, kleinere groepen zijn in de praktijk vaak onhaalbaar). Er zijn verschillende manieren van wiskunde leren, de ene leerling ziet het liefst concrete voorbeelden, een ander wil juist de algemene regel horen­­.

Ik kan me voorstellen dat ook bij talen verschillende leerstijlen voor verschillende leerlingen werken. Waarom zou je de leerlingen niet splitsen op leerstijl? Dat is veel zinvoller dan domweg jongens en meisjes apart zetten.

Als die splitsing er ooit komt, dan zou ik alle wiskundemeisjes en talenjongens oproepen om zich te vermommen en naar de andere kant te sluipen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s