12 waardevolle tips om tijd te stelen voor … jezelf

 

Iedereen is druk, druk, druk…. Elke dag opnieuw kijken we tegen deadlines aan, trachten we vooruitgang te boeken en hebben we ook naast ons werk nog een hoop sociale- en gezinsverplichtingen. Omdat er maar 24 uur in een dag zijn, volgen hier 12 tips om toch wat meer tijd voor jezelf te creëren.

1.    Hou je ego onder controle en laat je niet opslorpen door de populariteitswedstrijd die sociale media heet. Wie focust op het afleveren van kwalitatief werk, zal Facebook, Twitter en consoorten snel minder belangrijk vinden. Gewoon omdat het dat ook is.

2.    Kijk geen televisie.  Je informatie haal je van de radio terwijl je in de wagen zit of online. Zo beschik je elke dag over een hoop minuten (uren) die anderen niet hebben. Steve Jobs staat ervoor bekend: hij kijkt nooit naar televisie.

3.    Las elke morgen een ‘niet storen’-tijd voor jezelf in. Spendeer je eerste twee uur op kantoor aan zaken die je focus vereisen. Email, telefoongesprekken hebben de natuurlijke neiging uit te lopen. Bewaar ze voor later op de dag.

4.    Spendeer elke dag 15 minuten aan iets waardoor je gepassioneerd bent. Op weekbasis heb je dan al snel meer dan een uur voor jezelf.

5.    Doe aan sport. Hoewel het eerder lijkt dat sporten tijd vergt, blijkt uit een studie van het Amerikaanse ruimteagentschap NASA dat wie aan sport doet na 7 uur werken 100% efficiënt blijft en wie niet aan sport doet amper 50%. Dat betekent dat deze laatste categorie er tweemaal langer over doet om hetzelfde te bereiken. Verder optimaliseert sporten je verstandelijke vermogens, je creativiteit en je productiviteit. Conclusie: sporten maakt tijd vrij.

6.    Vermijd multitasking, want dat is pas echt een tijdrover. Uit een studie van de Stanford University blijkt dat multitaskers -dat zijn mensen die de gewoonte hebben om een gelijktijdig met een aantal zaken bezig te zijn-  de kampioenen in irrelevantie mogen worden genoemd omdat ze door zowat alles in de war worden gebracht. Multitaskers presteren middelmatig tot in ongeveer alle taken die ze uitvoeren. Ze concentreren zich niet in dezelfde mate als niet-multitaskers; ze zijn makkelijk verstrooid en hebben het moeilijker om van een taak naar een andere te switchen. Sterker nog: ze zijn slechter in multitasken dan mensen die gewoonlijk niet multitasken.

7.    Telefoneer. We zijn zo gewend geraakt aan de digitale communicatie dat we voor alles en nog wat mailen, chatten, tekstberichten typen. Een eenvoudig telefoontje is vaak veel handiger dan een lange e-mail.

8.    Zeg bij het begin van een meeting – telefonisch of fysiek- wanneer die afgelopen moet zijn. Je zet een tijdlimiet en dat is even voordelig voor jezelf als voor je bezoeker. Gewoonlijk wordt de koe direct bij de horens gevat.

9.    Begrens de tijd waarop je online beschikbaar bent. Wees beschikbaar voor telefoontjes, Skype, IM, gedurende een aantal vastgestelde uren per dag en niet de ganse dag.

10.  Maak goed gebruik van je reistijd. Reis je per openbaar vervoer, dan lees je; rij jezelf, luister dan naar audio-opnames over zaken die je interesseren, leer een taal of spreek zelf je ideeën in een dictafoon in.

11.  Doe zaken die je niet wil doen…. eerst.

12.  Zuiver je e-mail inbox. Zeg nieuwsbrieven die je niet langer leest op. Blokkeer spammers via de daarvoor ontwikkelde functie. Probeer je inbox voor te behouden voor  prioritaire communicatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s