Onderwijs Apps: een betaalbare sleutel naar gedifferienteerd leren met lege boekentas?

Het is niet ondenkbaar dat een leerling met een boekentas van 5 a 7 kilo sjouwt.  Een laptop i.p.v. boeken geeft wel enig soelaas maar brengt weer nieuwe vraagstukken mee . Het onderwijs is ondertussen volop bezig met de invoering van desktop computers of laptops. Desktops zijn niet flexibel, laptops zijn kwetsbaar, hoe zit het met onderhoud, verzekering zijn hierbij lastige vraagstukken. Er zijn ‘laptopscholen’ die ‘alles’ met de laptop doen. Maar wat als de batterij leeg is of de laptop defect is?  En wie schaft ze aan? Welke leermethoden kan ik op de laptop toepassen? In welk tempo ontwikkelen uitgevers toepassingen? Gaat dat wel snel genoeg? En in hoeverre kan er gedifferentieerd onderwijs gegeven worden met deze oplossingen?

Er gloort licht aan de horizon!  iPads en Android tablets rukken op. Onderzoeksbureaus verwachten dat er dit jaar zo een 50 miljoen stuks verkocht zullen worden. Tablets werken met ‘Apps’ die je via de ‘App-store’ kunt downloaden. Vaak gratis of voor enkele euro’s. Het ontwikkelen van een App is laagdrempelig en redelijk eenvoudig.  De Apple App-store bevat al 300.000 App’s. Er zijn veel ontwikkelaars die met zeer korte doorlooptijden ontwikkelen en Apps die populair zijn continue verbeteren. De gebruiker installeert zelf de App, kijkt of het bevalt, gebruikt hem of verwijdert deze meteen weer. Waar blijven de eerste leerkrachten die zelf Apps gaan maken?

Mogelijke voordelen van een tablet in de klas:

– De leerling kan deze zelf van huis meenemen: binnen een paar jaar zal elk huisgezin een tablet hebben en er mee om kunnen gaan

– Geen energieproblemen: batterij gaat 8 – 10 uur mee

– Geen onderhoudsproblemen: de gebruiker regelt het beheer zelf

– Lage kwetsbaarheid: een tablet heeft geen bewegende delen

– Prijs van leermethoden zal dalen met het gebruik van Apps: disintermediatie van de uitgever?

– Een leger aan potentiele ontwikkelaars met de bijbehorende marktplaats

– Minder rugproblemen: Een tablet is veel lichter en handzamer dan boeken en laptops

En misschien wel het belangrijkste voordeel: de leermethode kan veel flexibeler worden ingericht, de sleutel naar gedifferentieerd onderwijs?

Zullen we de laptop en de desktop op school dan maar overslaan…?
door Frits Pfeiffer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s