Boek of e-book

Van de zakelijk lezers geeft slechts 15 procent de voorkeur aan een e-book om informatie tot zich te nemen. Van de overige 85 procent geeft 20 procent aan dat het geringe aanbod van e-books de reden is om toch voor papier te kiezen.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek dat onderzoeksbureau ‘Ruigrok | Netpanel’ uitvoerde in opdracht van de website Managementboek. Een relatief klein groepje mensen gebruikt e-books als informatiebron om zich vakinhoudelijk te verdiepen in informatie. Eén derde van de lezers hecht dermate veel waarde aan papier dat zij het traditionele boek verkiest boven het e-book. Nog eens één derde geeft aan dat ze zich te weinig en onvoldoende hebben verdiept in de mogelijkheden van e-books.

22 procent van de zakelijke professionals verwacht binnen nu en drie jaar vakinhoudelijke kennis op te doen via e-books. Hiermee zou het e-book een van de belangrijkste informatiebronnen worden. Om e-books te kunnen lezen is de e-reader bedacht: een klein handzaam apparaat om digitale boeken overal mee naar toe te nemen en te lezen. Toch is de e-reader niet het belangrijkste middel om e-books mee te lezen. Meeste gebruikt zijn de laptop (37%), PC (35%), tablet (29%) en smartphone (24%).

Kees Visser van Managementboek is enthousiast over de onderzoeksresultaten: “De zakelijke professional is wel degelijk geïnteresseerd in het e-book. Zaak is om het e-book uit het onbekende te halen en het aanbod aantrekkelijker te maken. Wij verwachten dat de populariteit groeit zodra er meer aanbod is.” Visser is wel verrast dat de e-reader niet zo populair is om e-books mee te lezen. Visser: “Het is opvallend dat slechts een klein deel de e-reader gebruikt om e-books te lezen, terwijl tablets steeds populairder worden. Voor verkopers van e-books is het daarom van belang om applicaties te ontwikkelen voor onder andere de smartphone en tablet om het lezen van een e-book makkelijk te maken.”

Voor het onderzoek ondervraagde ‘Ruigrok | Netpanel’ 527 zakelijke professionals met een HBO-opleiding of hoger die meerdere uren per week besteden aan het opdoen van kennis.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s