Met taal en rekenen moet je al vroeg beginnen

GRONINGEN – Niet alleen taalles bij kleuters blijkt effectief, ook het oefenen van rekenen helpt vijfjarigen in hun ontwikkeling.

Kleuters die gedurende acht weken, driemaal per week intensief rekenonderwijs volgden, presteerden duidelijk beter op rekenvragen dan een groep die alleen taalonderwijs had gevolgd. Dat blijkt uit cijfers van onderzoekster Marijke Mullender-Wijnsma van de Rijksuniversiteit Groningen.

Het onderzoek wijst uit dat systematisch onderwijs effect heeft op de allerkleinste scholieren, hoewel vaak gedacht wordt dat kleuters daar nog niet aan toe zijn en vooral leren door zelf te spelen. Het speelse en systematische rekenonderwijs moet rekenachterstanden in groep 3 voorkomen. In de huidige kleuterklas wordt wel geoefend met getallen maar dat gebeurt via losse oefeningen.

De rekengroep maakte gebruik van een aangepast digitaal prentenboek, waarna in kleine groepen werd geoefend met getallen, meer en minder en tellen in een spelvorm. Het ‘getalsbegrip’ werd zo bij kleuters getraind, een belangrijke voorwaarde om te leren rekenen in groep drie.

Mullender geeft wel aan dat effectief rekenonderwijs intensief moet zijn, met veel individuele beurten en veel herhaling. Er volgt nog meer onderzoek naar rekenen bij kleuters. De taalgroep presteerde overigens beter op woordenschat en kritisch luisteren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s